Typický typ
Cíl: shromáždění poznatků o kultuře, se kterou máme nově co do čině–
ní, pojmenování mechanismu a podstaty předsudků; techniku je možné užít
i za účelem identifikace s novou sociální rolí (např. au pair, zahraniční stu–
dent, nový zaměstnanec). 
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře
(uvědomit si rozdíly mezi vlastní a cizí kulturou), předcházení předsudkům,
stereotypům, tolerování odlišnosti.
Cílová skupina: individuálně či týmově, do 7 účastníků, pro větší sku–
piny členíme na dvě nebo více podskupin. 
Čas: 30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: velkoformátové papíry ­ tabule, popř. balicí papíry a popiso–
vače, užitečné jsou fixy nebo pastelky. Pro individuální provedení stačí tuž–
ka a papír.
Postup: 
Trenér zadá skupině následující instrukci: „Na obrázek namalujte panáč–
ka.“ V případě velkého formátu papíru a identifikačního cíle lze s úspěchem
použít instrukci: „Obkreslete jednoho člena vaší skupiny na papír.“ 
Tento panáček je typický příslušník cílové kultury, nositel role ­ např.
zahraniční student, nový zaměstnanec, Arab, Australan. Dokreslete mu teď
všechno, co ho charakterizuje, co je pro něj typické. Snažte se vyhnout psa–
ní textu, využívejte symboly a fantazii.
Diskuse (vyhodnocení) ­ příklady otázek pro moderování diskuse:
Vystihuje obrázek to, co jste chtěli vyjádřit?
Je to vaše zbožné přání, syrová realita nebo noční můra?
Kde jste získali informace, které vás vedly k tomuto vyjádření?
Které z vyjádřených věcí jsou vám příjemné, které ne?
Je takhle vykreslený příslušník kultury opravdu typický ­ mají všichni (pří–
slušníci kultury) shodné rysy? 
Shodují se vyjádřené pohledy, shodujete se všichni na smyslu symbolů?
187
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>