Typický typ
Cíl: shromáždění poznatků o kultuře, se kterou máme nově co do čině–
ní, pojmenování mechanismu a podstaty předsudků; techniku je možné užít
i za účelem identifikace s novou sociální rolí (např. au pair, zahraniční stu–
dent, nový zaměstnanec).
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence poznatky o cizí kultuře
(uvědomit si rozdíly mezi vlastní a cizí kulturou), předcházení předsudkům,
stereotypům, tolerování odlišnosti.
Cílová skupina: individuálně či týmově, do 7 účastníků, pro větší sku–
piny členíme na dvě nebo více podskupin.
Čas: 30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: velkoformátové papíry tabule, popř. balicí papíry a popiso–
vače, užitečné jsou fixy nebo pastelky. Pro individuální provedení stačí tuž–
ka a papír.
Postup:
Trenér zadá skupině následující instrukci: „Na obrázek namalujte panáč–
ka.“ V případě velkého formátu papíru a identifikačního cíle lze s úspěchem
použít instrukci: „Obkreslete jednoho člena vaší skupiny na papír.“
Tento panáček je typický příslušník cílové kultury, nositel role např.
zahraniční student, nový zaměstnanec, Arab, Australan. Dokreslete mu teď
všechno, co ho charakterizuje, co je pro něj typické. Snažte se vyhnout psa–
ní textu, využívejte symboly a fantazii.
Diskuse (vyhodnocení) příklady otázek pro moderování diskuse:
Vystihuje obrázek to, co jste chtěli vyjádřit?
Je to vaše zbožné přání, syrová realita nebo noční můra?
Kde jste získali informace, které vás vedly k tomuto vyjádření?
Které z vyjádřených věcí jsou vám příjemné, které ne?
Je takhle vykreslený příslušník kultury opravdu typický mají všichni (pří–
slušníci kultury) shodné rysy?
Shodují se vyjádřené pohledy, shodujete se všichni na smyslu symbolů?
187
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>